Pages

Friday, February 12, 2010

Wrong timing!

12 Feb 2010, hari yang malang bagi aku. Hari tu jugak sume orang nak balik kampong. Gong xi fa cai mau mali. Kite musti balik ipoh. Ipoh mali ipoh mali!
Tiket dah pon beli kan. Susah2 adek ngan kakak aku belikan. Meh aku pekenal kan tiket ni kat korang. Tada~


Ha, Nampak kan pukoi bape? Alkisah lah pade pagi jumaat yang indah.. dengan buget 2 jam je pejalanan nak pegi pudu nieh.

1045am: sarapan nieh.kat mamak. Megi goreng tambah telo mate. Amar (adik aku) lagi la. Kuew tiaw goreng. Kumpul tenage nak naik bas. Hoyeh2.

1130am: bertolak dari UKM dihantar oleh seseorang. Mode: rilek2 lagi. Ilek2 dulu. Isap2 rokok dulu.. hehe. Perumpamaan je ok!

12++pm: sampai di ktm serdang. Kuar dari pintu kete, aku Nampak tren. Aictt.. telepas la jawabnya. Aku dengan amar pon beli la tiket tren. Ramai sangat orang hari ni. aku pon ase macam bangang je tak pikir arini ramai orang kan. Skali aku tengok arriving time. 1250!! Watt?? Aku mula la teringat balik penah satu time tu aku penah telepas 2 kali tren kat sini jugak sebab tren dah tak leh sumbat orang. Aish2.. gelabah dah aku. Tibe2, shiuuu~~ kat belakang kami. Transit klia berlalu dengan lagak dan gayenye. Bukan sekali dua. 4 kali dah lalu tren kami tak sampai2. Make baru lah amar member idea yang cerdik juge. “nape tak naik transit tu je tadi dari putrajaya pegi Bandar tasek selatan?”. Hampeh ang amar. Baru nak bagi idea. Uhuk2. Make, kami kuar dari stesen ktm, tepon insan seseorang tadi untuk hantar g stesen transit klia kat putrajaya.

130pm: diulangi lagi disini. Tiket pukol 2 ok. Baru nak pegi Bandar tasek selatan. Pukoi 140 baru tren sampai.

1.55pm : amek tiket LRT untuk ke plaza rakyat (hentian puduraya). Diulangi lagi. Tiket pukoi 2! TIDAK!!! Aku dah telepas bas!! Huwaaaaaaaaaa…

230pm: sampai puduraya. Pegi kaunter transnasional. Dengan harapan bas baru sampai gitu. Begitu bijak skali. Bijak2 pon, memang dah telepas bas dah pon..punah harapan.. @_@ isk3. Tanye kat kaunter trans, die kate tiket hari ni untuk ipoh, sume dah abeh.. @_@ . punah lagi.. penat gile lari sane sini. puh puh. before aku lunyai, dengan kehausan melampau, dengan kaki amar tejengkot2 jalan futsal nye pasai, kami dengan sepenuh kudrat menuju ke kaunter plusliner..

Aku: “….pluslinerr~~ ipoh bang~~ ade lagi tak bang~~hari ni~~~uhuk2. Tolong la kami bang.~~” (haha, efek over kot).
Abang kacak: "ada2. Pukoi 4 ade lagi. Nak be…?"
Aku: "SAYE NAK DUA BANG!!" (dengan laju gile. Kerdipan mate pon tak selaju tu. Kakaka..ayat over lagi)

Rase nak cium2 je pale abang tu, tapi niat tu aku lupe kan sebab abang tu botak. Mereng dah aku ni. disebabkan kegembiraan yang overdose. Wakaka. Mai la kite semayang dulu amar. Mintak doa kat tuhan selamat sampai.

4.00pm: menunggu… menunggu… menunggu lagi.. bas plusliner ku.. mane la ang g.. eh, dah sampai la! Yah2. Berlari2 ke bas dengan comei skali. Ahaks.

Abang plusliner: “IPOH!! IPOH!!
Aku: “bang, ipoh bang ea?” (dengan excited tunjuk tiket)
Abang plusliner: “eh, ni bukan bas pukul 4 punye. Ni ipoh 3.50 punye dik. Sory ea” pastu die jerit lagi. “IPOH!! IPOH!! 3.50!! bukan pukol 4!!..”
Aku: “%#$@&, aku get jugak die ni!!!” tapi dalam ati la kan. @_@

4.30pm: baru la bas aku sampai. Hadoi la..cepat2 aku naek bas yang penuh begaye tu. Cari2 tempat duduk… loh. Dok blakang skali aku upenye.. memang tiket aku ngan adik aku ni last2 kopak nye. peduli ape dah aku. Dapat dok akhernye.. leganye Ya Allah…. Syukur.. selepas tu, aku dah tak ingat ape yang belaku. Due2 pengsan kepenatan. Haha.

kat pudu, orang sangat ramai. aku ngan amar, tak penag dapat tempat dudok. kitorang dok atas lantai je memanjang. romantik sungguh kami. Betape la jem nye highway musim raye cine ni. korang bayangkan lah. Perjalanan yang sepatotnye just amek mase 1 jam 45 menet dah jadi 3 jam 45 menet. Nasib la aku takde rase nak syisyi… kalu tak, merana la hidup aku. Ni 3 jam ni tak turun mane2 ni. haish..

Meh aku nak kongsi gambo2 yang aku sempat ambek dalam bas.


dok blakang skali tau. jangan men2.



amar nek bas trus pengsan. kecian die. aish



mat saleh laki bini pon nek bas tau. blakang skali lagi. macam same je nasib kite mat. huhu



sempat la lagi kan. haha. keboringan pas saket punggong duduk dalam bas



ni la highway di musim perayaan. tgk jalan sebelah sane. kete seciput jek.


Aku ase aku dah leh hilang 5 kg arini. Lari sane, lari sini. Molek gak tu. Huhu.. pade kawan2 ku.. jangan la jadi macam aku ni.. selalu la wrog timing kan.. pastu nyusahkan orang.. tapi. Ade hikmah dengan pengajaran aku dapat.

Hikmah: dapat ajar amar cemane nak beli tiket kat puduraya tanpe menghirau2 kan ulat2 yang menyenyet bulu. Yek yek.

Pengajaran: aku rase, korang pon tau ape pengajaran die. Maleh nak cakap. Kang makan ati tuan nye blog ni. haha

Sekalung penghargaan:
1.insan ‘seseorang’ yang diceritakan diatas
2.ayahanda dan bonda dan kakak2 yang tak putus2 tepon risau kan kami. Dan ambek kami kat hentian gopeng
3. amar
4. abang kaunter plusliner
5. makcik jage toilet sebab tunjuk aku kat mane surau.

pade semua yang akan menyambut tahun baru cina.. GONG XI FA CAI! ^__^

Dengan janji tak buat lagi, kakachan

7 komeng:

saiful mohamed said...

selamat ada tiket lagi...

zhrhtoodem said...

sadis baca entri ko nih kaka.
aish!

kakachan said...

epol: selamat sangat. kalu tak, aku sanggu tido kat pudu tau. sadis2..uhuk2

zara: mmg sadis zara. ang jgn la ikot prangai aku ni. ang dah balik lom zara? uit2.

mawarkarim said...

haiyo. pengajarannya tawun dpn, blk la naik keta. awal2 pg subuh2. lg bagus subuh tgh jalan. blajor2 la blk ipoh bwk keta.

kakachan said...

uik? tawun depan eka ntah ade cni lagi ke ntah.
wuhuhu.
suh amar hafal jalan. =}

nisakarim said...

Laen kali bw keta ngan k'nisa!!
huwaa~~~ nak baleeekk!!!

Unknown said...

Kesiannyer...msti pnat giler..nape tak naik train jer?? tgk my blog..i pon ade citer tiggal, tertinggal dan meninggal..hahah...

Post a Comment